LG start new 2.jpg
 

Vitrolife
Log&Guard

Säljande kommunikation från grunden

 

Uppdrag

Log&Guard är ett avancerat system för att övervaka kritiska faktorer i IVF-laboratorier, som t ex koldioxidhalt i inkubatorer, temperatur i frystankar och luftfuktighet i laboratoriet.

Vår uppgift var att skapa heltäckande kommunikation för Log&Guard i syfte att underlätta försäljning och positionera gentemot konkurrerande system. Kommunikation som får IVF-kliniker världen över att inse att de har ett behov, förklarar vad produkten gör och vad värdet är. 

Lösning

Vi började med en omfattande process där vi genomlyste allt befintligt material och intervjuade produktexperter. Vi analyserade konkurrerande system och letade efter nya argument baserade på aktuell vetenskap inom området. Två olika målgrupper behöver övertygas för att leda till köp: de som arbetar i laboratoriet och klinikchef/ägare. Därför tittade vi noga på deras olika situation, behov och prioriteringar.

Därefter identifierade vi de nyckelbudskap som är avgörande för att skapa intresse och för att positionera Log&Guard som det bästa för IVF. Allt utmynnade i heltäckande kommunikation med budskap och argument riktade till de båda målgrupperna. Detta togs sedan ut i olika kanaler: tryckt säljmaterial, säljpresentationer, online etc.

Process
1. Analys av produkten och målgrupper
2. Analys av konkurrerande system
3. Insikt viktiga nyckelbudskap
4. Budskapsstrategi, hierarki
5. Framtagning av nyckelbudskap, verbalt och visuellt
6. Kreation: copywriting och art direction

 

Process

Approach SE.jpg
 
LG new 1.jpg
 
LG 4.jpg
Key message 1.jpg
 
 
 
LG 5.jpg
 
Cover.jpg
 
LG 2.jpg
 
Challenge.jpg
 
LG 7.jpg
 

Resultat

Målet med kommunikationen var främst långsiktigt eftersom säljprocesserna är väldigt långa, men internt hos Vitrolife var resultatet ett kraftigt ökat engagemang för Log&Guard. Säljarna kunde nu förstå produkten mycket bättre, insåg produktens värde för sina kunder och fick starka argument i sin försäljning. Affärsområdeschefen sade till och med att det var det bästa säljmaterialet han sett.